A kiváló borító három alappillére a grafikai terv, a kivitel és végül a fűszer, a különböző felületnemesítések. A kreatív borító tervezés megérdemel egy külön cikket, így itt most a nyomdai részt fogjuk tárgyalni. Saját példáinkon keresztül, megmutatjuk, hogy mik azok a kötési módok, amelyeket napjainkban elérhetőek, és ami fontosabb, milyen lehetőségek adottak, hogy emelj a könyved színvonalán.
Leegyszerűsítve mondhatnánk, hogy a két lehetőség a puhafedeles és keménytáblás kivitel. Szerencsére azért nem ennyire szűk a lehetőségek tárháza.
A puhafedeles esetén, ragasztókötve, fóliázott karton borítóval készülnek a könyvek. Tartósságban ez a megoldás már közel azt a szintet képviseli, mint egy hagyományos keménytáblás kivitel, köszönhetően a modern ragasztóanyagok alkalmazásának. Nagy előnye, hogy már kisebb példányszámban is megfizethető alternatívája a hagyományos keménytáblás kivitelnek. Ez a legelterjedtebb kötésforma. Megfelelő minőségű kivitelben szép, gyorsan elkészül és jelentősen kedvezőbb az ára is.
A leggyakoribb érv a puhafedeles könyvekkel szemben az, hogy kézben tartva nem olyan masszív, mint a keménytáblás nagytestvér. Ezzel nehéz is vitatkozni, viszont létezik több köztes megoldás is. A legkézenfekvőbb megoldás a füles borító. Ez esetben a borító elején és vagy a végén a karton visszahajlik, így képezve fület. Ezáltal a könyv robosztusabb megjelenést kap. Nem mellékesen, plusz nyomtatási terület keletkezik. Előre kerülhet szöveg részlet, bemutatkozás, a sorozat eddigi kötetei, hátulra pedig a szerző többi promótálandó könyve, vagy akár a vonalkód és az ár is „elrejthető” itt.
A képen látható példánk tökéletesen szemlélteti ennek a megoldásnak a sokszínű lehetőségeit. Ebben, az egyébként nagyon praktikus, zsebkönyv méretben készült verses kötetben sikerült tökéletesen kihasználni a fülek adta lehetőséget.
Mivel a verseket jegyző Fabók Endre mellett, a könyv jelentős részét, Gönczi Éva akvarell festményei teszik ki, így adta magát, hogy az első fülön a tehetséges festő bemutatkozása, míg a hátsón a szerző eddigi kötetei, illetve a borító összképébe nehezen beilleszthető vonalkód és ár szerepeljen. Ezen a példán keresztül is látható, hogy több érv is szólhat a füles borító alkalmazása mellett.
Nem túl elterjedt megoldás, de érdemes megfontolni a karton védőborítós puhatáblás kivitelt. Ilyenkor a könyv borítóanyagával megegyező kartonból készül egy plusz füles borító. Ezt úgy kell elképzelni, mint a keménytáblás könyvek védőborítóját, azzal az eltéréssel, hogy ezek nem vékony papírból, hanem vastag kartonból készülnek. Ezáltal, gyakorlatilag az eredeti borító vastagság háromszorosa érhető el. Másik érv mellette, hogy a fül beérhet szinte a gerincig, így még több fülszöveg elhelyezhető rajta, valamint betölti a klasszikus védőborító szerepét is, így a könyv külső szennyeződésétől és elrongyolódásától is megvéd. Ha kell, könnyen eltávolítható az eredeti kötetről.
Tagadhatatlanul a legelegánsabb és legerősebb formája a könyvnek. Ennek megfelelően, nyomdatechnikailag a legbonyolultabb és leglassabb is. Mostanában ráadásul az alapanyag ellátása is nehézkes. Erről ebben a cikkben olvashattok bővebben. A másik megkerülhetetlen hátránya az ára. 500 példány alatt, a drága alapanyagok és géphasználati idők miatt, nagyon magas egységára van egy ilyen kivitelű könyvnek. Vannak nyomdák amelyek kínálnak gazdaságosabb megoldást. Ilyenkor a keménytáblába nem cérnafűzött hanem ragasztókötött belívek kerülnek. Az én személyes véleményem az, hogy ez a megoldás addig működik, amíg ki nem nyitjuk a
könyvet. Nem tudja ez a hibrid megoldás azt az élményt nyújtani, mint ha cérnafűzve lennének a belívek (nem nyílik olyan könnyen és szélesen), valamint hosszabb távon, nagyobb igénybevétel esetén esetleg ki is eshetnek a lapok.
Az itt látható könyv esetében nem volt kérdés a keménytábla. Az 1000 példány és a közel ötszáz oldalas terjedelem indokolta, hogy ilyen kivitelben készüljön el a kötet.
Másik fontos érv lehet a keménytáblás kivitelre, ha a könyv jellege megkívánja ezt a kötésformát. Nagyon jó példa erre Mizsei Anett és Palkó György fotográfus közös könyve a Budapest Építészete 2000-2020. Az ilyen magas színvonalú, fotócentrikus albumok esetén, ahogy a példában látható könyv esetén is, már érdemes, egyéb különlegesebb eljárásokat is alkalmazni. A Budapest Építészete kapott egy védőborítót, a védőborító pedig egy UV lakkos kiemelést is, ezzel demonstrálva, hogy a beltartalom sem lesz mindennapi.
Egy jól megválasztott grafikával is kitűnhet a könyved a tömegből. De ha szeretnéd, hogy a kézben tartott könyved még erősebb hatást keltsen, érdemes elgondolkodni, hogy valamilyen felületnemesítés legyen a borítón. Kiemelheted a címet, a szerző nevét vagy bármilyen grafikai elemet, gyakorlatilag csak a tervező fantáziája szab határt alkalmazásának.
Az egyik legjobb lehetőség az UV-lakkozzás. Egyy matt fóliával ellátott borítón, a fényes UV-lakk rendkívül látványos kontrasztot alkot. Megfelelő helyeken alkalmazva elérhető a kívánt hatás, ami lehet elegáns, modern, prémium vagy csak egyszerűen nagyon szép és különleges.
A legklasszikusabb módszer a prégelés. Ez esetben, egy valóban fémes, fényes hatású felület keletkezik a könyvön. A fémes csillogás, megfelelően alkalmazva, elegáns és magas minőséget sugároz. Teljesen máshogy viszonyul a potenciális olvasó egy szépen aranyozott könyvhöz. A két alap prég az arany és az ezüst, de rengeteg más egyéb színben is elérhető. Ebben a cikkben olvashatsz róla bővebben.
A prégeléshez nagyon hasonló, egy viszonylag új technológia, a 3D fémfólia. Ekkor a fémes csillogáson kívül, térben kidomborodó felületet kapunk. Ezt a felületnemesítést alkalmaztuk a bemutatkozófüzetünk borítóján.
A grafikai elemek térbeni kiemelésének klasszikus megoldása a domborozás. Ennél az eljárásnál, maga a papír emelkedik ki a domborozott részeken. Hátránya, hogy drága klisé szerszám kell hozzá és puhatáblás könyvek esetén a borító belsején látszik a benyomódott rész.
A térbeni, tapintható kiemelés modernebb megoldása a 3D UV-lakk, amellyel megkapjuk az UV-lakk fényességét és a domborozás kiemelkedését is. Gyakorlatilag egy vastagabb UV lakk réteg kerül a papírra. Sokszínűen lehet alkalmazni. Az itt látható példában, a címben szereplő két „P” színbeli kiemelését erősíti, hogy kapott 3D UV lakkot is, ezáltal a matt-fényes kontraszton felül, tapintható is a különbség.
Összegezve elmondható, hogy legyen szó egy egyedi méretű képes albumról, vagy egy egyszerűbb kivitelű regényről, mindig van rá mód, hogy többet hozzunk ki a lehetőségeinkből. A megfelelően megválasztott technológiákkal és ízlésesen használt díszítőelemekkel magasabb szintre emelhetjük a könyvünket. A borítón ne múljon, hogy leemelik-e a boltok polcairól a könyvedet.